klant is koning

Waarom de klant koning is

Wie kent de uitspraak ‘klant is koning’ niet. Laten we eerlijk zijn, als ondernemer vervloeken we deze uitspraak weleens. Want ja je wilt het beste bieden aan je klant. Je wilt overdeliveren en die allerbeste ervaring bieden. Maar er zijn ook klanten die weleens het bloed onder je nagels vandaan halen, ongelijk hebben en die nooit -maar dan ook echt nooit- tevreden zijn. En zelfs dan behandelen we onze klanten nog als koning. Maar waar doen we dat eigenlijk voor? Nou niet zonder reden, want die klant als koning behandelen levert ons ook heel wat op.

Kern van waarheid?

Luister, kritiek horen, negativiteit of gezeik is gewoon nooit leuk. Daar kiezen we niet bewust voor. Maar toch is het belangrijk om goed te luisteren naar wat iemand te zeggen heeft. Waar komt deze kritiek vandaan? Zit er misschien toch een kern van waarheid in? En hoewel een klagende klant soms wat overdreven kan reageren en dik kan aanzetten komt het vaak wel ergens vandaan. Dus worth the try om uit te zoeken wat de kern van het probleem is. En luister goed, misschien is het wel gewoon een miscommunicatie en is het zo gepiept.

Negatieve publiciteit

Negativiteit rondom je bedrijf wil je niet. Wij geloven niet in de ‘slechte publiciteit is ook publiciteit’. Het kan je imago schaden en dat is het laatste wat je wilt. Een klant met een slechte ervaring wil je dus ook gewoon niet. Of de klant nou wel of niet gelijk heeft, probeer het altijd op te lossen en goed af te sluiten. Ook voor jezelf is dit gewoon heel fijn.

“The best advertising you can have, is a loyal customer spreading the word about how incredible your business is.”

Zet je klant om in een ambassadeur

Koop jij sneller iets door een reclame die je voorbij ziet komen of omdat een vriendin zo enthousiast was over iets? De meesten zullen het laatste doen. Een positieve en blije klant kan je ontzettend veel opleveren. Wist je dat een tevreden klant jou bij gemiddeld 5 andere mensen zal aanbevelen? Mond-tot-mond reclame is nog steeds het meest krachtige (en gratis!) marketinginstrument dat er is. Maar los van dat het fijn is voor je naamsbekendheid, bouw je ook aan een hechte relatie. Tevreden klanten blijven namelijk vaak langer klant, komen weer terug en zijn eerder bereid om geld bij je uit te geven.

Waardevolle reviews

Last but not least zorgt een positieve klant voor een hele waardevolle review. En die review, die is weer belangrijk voor jouw expertstatus. Reviews zijn noodzakelijk om aan dat stukje vertrouwen te werken. Om mensen over die drempel te helpen. En hoe blijer jouw klant is met je, hoe waardevoller de review zal zijn.

Hoe ver ga je?

Je wilt jouw klanten natuurlijk het beste bieden. Maar houdt dit dan ook in dat je jouw klant altijd gelijk moet geven? Dat je altijd zonder na te denken moet uitvoeren wat de klant vraagt? Want ja het is belangrijk om je klant als koning te behandelen maar dit betekend natuurlijk niet dat je jouw eigen normen en waarden aan de kant moet zetten. Een luisterend oor bieden, proberen de juiste oplossing te vinden en met respect communiceren is uiterst belangrijk. Van beide kanten!

Maar wij hechten ook veel belang aan onze kritische blik. Wij verwachten dat we ingehuurd worden om onze expertise en dat is ook echt het enige doel wat wij hebben: onze klant het beste bieden no matter what. En als dat vraagt om een kritische tegennoot. Dan geven we die. Respectvol uiteraard 😉

website laten maken amstelveen

Hi, ik ben Kim.

Een goede website hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Of duur. Met Studio Kita wil ik een goede website haalbaar maken voor elke ondernemer. Zonder gedoe, zonder stress. Zodat jij snel live kan en online beter zichtbaar kan worden.

Instagram