leesbaarheid van je website

7 tips voor de leesbaarheid van je website

Je hebt veel moeite gedaan om bezoekers naar je website te krijgen. Dan wil je natuurlijk ook dat ze blijven! De leesbaarheid van je website is hier een ontzettend belangrijk onderdeel van. Als jouw website niet goed leesbaar is zullen bezoekers veel sneller wegklikken. En dat wil je natuurlijk niet! Daarom 6 tips voor de leesbaarheid van je website.


Een beeldscherm is geen boek

Allereerst is het goed om rekening te houden met het feit dat jouw website op een digitaal scherm wordt bekeken. Logisch zou je zeggen toch? Toch wordt een website te vaak nog ingericht alsof het een boek is. Maar op een digitaal scherm lezen we op een hele andere manier. De afstand tot het scherm is vaak anders en je hebt opeens te maken met de helderheid van het beeldscherm en contrast. Hierdoor leest het van een scherm echt heel anders en hebben we dus ook met andere dingen rekening te houden. Ik neem je mee in een aantal tips die zorgen dat de leesbaarheid van je website een stuk beter gaat worden!

1.Lettergrootte

Vaak worden nog vrij kleine letters gebruikt omdat dat er mooi uitziet en omdat het ook een beetje gewoonte is. We zijn gewend om met een standaard grootte van 12 pixels te werken. Alleen is dat bijna niet te lezen op een scherm. De standaard browsers staan ingesteld op 16 pixels. Bij kleinere letters moeten onze ogen zich te veel inspannen en dat leest niet fijn. Minimaal 16 pixels is dus aan te raden, maar kijk vooral ook naar jouw lettertype en hoe deze op beeld overkomt. Wellicht dat je zelfs nog wat groter moet gaan voor een goede leesbaarheid.

2.Lettertype

Natuurlijk wil je een lettertype dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf. Dit is onderdeel van je branding en dus ook belangrijk. Maar hou bij het kiezen van een lettertype niet alleen rekening met hoe leuk het eruit ziet. Wees ook kritisch of het lettertype goed te lezen is op een scherm.

Een paar dingen om rekening mee te houden:

  • Schreefloze letters (sans serif) zijn over het algemeen beter leesbaar dan schreefletters (serif).
  • Hoofdletters zijn over het algemeen moeilijker leesbaar. Voor titels kan dit zeker wel werken, maar probeer geen zinnen in hoofdletters te zetten. Ook komt dit nogal schreeuwerig over.
  • Dikgedrukte letters kunnen werken voor titels maar in teksten is dit vaak lastiger leesbaar. Gebruik dit dus bewust en met mate.
  • Het is belangrijk dat je een lettertype kiest waarbij letters die op elkaar lijken, zoals de ‘i’ en de ‘l’ goed te onderscheiden zijn.
  • Schuingedrukte teksten zijn minder goed leesbaar.
  • Schaduwen achter je tekst is niet meer van deze tijd en zorgt ook voor een slechte leesbaarheid.

Ben je nog op zoek naar een mooi lettertype voor je website?
Kijk dan eens op Google Fonts voor fijne lettertypes die ondersteund worden door je browser en veelal gratis te gebruiken zijn.

3.Kleurgebruik & Contrast

Een zwarte tekst op een witte achtergrond. Klinkt saai maar is wel altijd goed leesbaar. Maar natuurlijk wil je jouw website designen in de kleuren van jouw huisstijl. En eerlijk, dat raad ik je ook zeker aan. Je visuele identiteit is onderdeel van je branding is zorgt voor de juiste uitstraling en voor een betere herkenbaarheid.

Maar als je aan de slag gaat met je kleuren. Hou dan ook rekening weer met de leesbaarheid. Er moet genoeg contrast zijn om de tekst en de achtergrond van elkaar te kunnen onderscheiden omdat je tekst anders niet lekker te lezen is.

Een aantal kleurcombinaties die als minder leesbaar worden aangemerkt (en je dus beter kunt vermijden) zijn:

De kleurencombinaties die als het minst leesbaar worden aangemerkt en daarom moeten worden vermeden zijn:

  • oranje op wit
  • zwart op paars
  • rood op groen
  • groen op rood
  • oranje op zwart

Ben je benieuwd of het contrast tussen jouw gebruikte 2 kleuren optimaal is? Daar zijn gelukkig handige en gratis tools voor! Check bijvoorbeeld eens WebAim (iets meer uitleg) of Contrast Ratio (visueel voorbeeld).

4.Regellengte

Lange regels lezen op een beeldscherm is vermoeiend en dan doen we dus ook liever niet. Zorg dus niet alleen voor korte stukjes tekst maar ook dat jouw regels niet heel lang zijn. Daarmee bedoel ik geen lange regels qua aantal woorden, maar ook een regel die helemaal van links naar rechts op je beeldscherm gaat. Kort is voor online beter.

5.Regelafstand

Interlinie is de ruimte tussen regels in een tekst. Door voldoende witruimte tussen je regels aan te houden is je tekst veel beter leesbaar. Hou bv. als stelregel een interlinie van 1,5 aan. Hierdoor is de tekst op je website veel beter leesbaar.

6.Aantal regels

Deze kan natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje. Zorg voor korte stukjes tekst. Je kunt nog zo goed schrijven maar online lezen we liever geen hele lange stukken tekst. Sterker nog: lange stukken tekst schrikken zelfs af waardoor we eerder wegklikken. Verdeel je tekst in stukjes en gebruikt titels en afbeeldingen om de informatie behapbaar te maken. Stukjes van maximaal 4-7 regels zijn aan te raden en natuurlijk kun je ook omsommingen gebruiken om je tekst overzichtelijker te maken.

website laten maken amstelveen

Hi, ik ben Kim.

Een goede website hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Of duur. Met Studio Kita wil ik een goede website haalbaar maken voor elke ondernemer. Zonder gedoe, zonder stress. Zodat jij snel live kan en online beter zichtbaar kan worden.

Instagram