salespage

Zo maak je een ijzersterke salespage

Een salespage (verkooppagina) is een pagina op jouw website en heeft maar één doel: jouw product of dienst verkopen. We zijn nog wel eens geneigd om zoveel mogelijk te zenden over onszelf en vergeten soms een beetje onze doelgroep. En dat is zonde! Dat kost je namelijk sales. Door je salespage op de juiste manier op te bouwen en jouw doelgroep helder voor ogen te hebben maak jij een succes van je salespage en zullen je verkopen omhoog gaan.

Wat is een salespage?

Je wilt jouw bezoekers verleiden om tot aankoop over te gaan. Een goede salespage is volledig gericht op deze aankoop en dit specifieke product of dienst. Er is weinig afleiding en de pagina is zo ingericht dat jouw bezoeker verleidt wordt om door te lezen en uiteindelijk actie te nemen. Dit doen we door een goede opbouw van de pagina waarin je bezoeker meerdere fases van overtuiging doorloopt. Om uiteindelijk te eindigen bij de enige belangrijke link van deze pagina: de button naar de aankoop.

Opbouw salespage

Een goede salespagina heeft een vaste opbouw, waarmee je de bezoeker verleidt om je product aan te schaffen. Dit doen we aan de hand van de AIDA methode. Deze methode neemt jouw bezoeker mee door verschillende fases om uiteindelijk tot aankoop over te gaan.

  1. Attention
    Eerst willen we de aandacht pakken van je bezoeker en verleiden om verder te lezen. Dit doen we door interesse te wekken direct in te spelen op het gevoel van je doelgroep. Het inspelen op de emotie van je doelgroep is hier belangrijk en het is dus van belang dat jij precies weet wat je doelgroep bezig houdt.

    Dit doe je bijvoorbeeld door een sterke headline of een quote van een klant. Ook werkt het goed om een aantal USP’s (unique selling points) te noemen. Bijvoorbeeld hoeveel jaar ervaring, hoeveel klanten al zijn voorgegaan of bepaalde resultaten.

  2. Interest
    Nu we de aandacht hebben gaan we interesse wekken. Jouw bezoeker is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Deze gaan we benoemen. Let op: soms weet jouw bezoeker niet eens specifiek welk probleem ze hebben. Daarom benoemen we deze problemen zodat je bezoeker zich hierin gaat herkennen.

    Nu jouw bezoeker zich herkent in de situatie is hij of zij natuurlijk benieuwd hoe dit dan opgelost kan worden en waarom jij de juiste persoon hiervoor bent. Stel jezelf voor en maak duidelijk waarom jij de oplossing hebt. Het vertellen van jouw verhaal zorgt dat je bezoeker een gevoel van vertrouwen krijgt.

    Vul dit stuk mooi aan met een aantal reviews van klanten. Je kunt zelf namelijk vertellen hoe goed je bent, maar het is veel krachtiger als jouw klanten vertellen hoe tevreden ze zijn.

  3. Desire
    We gaan nu echt overtuigen om tot aankoop over te gaan! Door in te spelen op de behoefte van je doelgroep en aan te geven hoe jouw dienst of product helpt bij zijn of haar probleem. Uiteindelijk is jouw bezoeker alleen maar geïnteresseerd in een oplossing voor hun probleem.

    Jouw bezoeker wilt lezen wat er precies in zit en hoe dat gaat helpen. Maak hiervan ook gebruik van het droomscenario door te vertellen wat het resultaat is als je bezoeker over gaat tot aankoop.

  4. Action
    Doe je aanbod! Vat samen wat je bezoeker precies krijgt als ze op die koop knop drukken. Zorg voor duidelijkheid. Je hebt veel informatie gedeeld en je bezoeker vind het fijn om een kort overzicht te krijgen. Vergeet hierbij natuurlijk niet je prijs en duidelijk koop button te zetten. En onthoudt: onduidelijkheid zorgt voor twijfel. Twijfel leidt niet tot aankoop.

    Jouw bezoekers hebben altijd een aantal belemmerende overtuigingen waardoor ze twijfelen. Deze twijfels wil je uiteraard wegnemen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een aantal belemmeringen aan te halen of een FAQ toe te voegen.

    Sluit je salespage af met een opvallende CTA (call-to-action). Een duidelijke knop waarmee je bezoeker eenvoudig de aankoop kan doen.


Wat is beter? Een lange of korte salespage?

Tegenwoordig zie heel veel enorm lange verkooppagina’s. Ik krijg vaak de vraag of dit aan te raden is. En hier is geen goed of fout antwoord voor. Ja, die lange verkooppagina’s doen wat ze moeten doen: verkopen. Maar het komt wel heel commercieel over. Het moet dus bij je passen bij de uitstraling en persoonlijkheid van je bedrijf. En natuurlijk bij je klant.


Een paar tips voor je aan de slag gaat

Voordat je aan de slag gaat met je salespage zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

  • De mobiele versie: zelf design ik altijd mobile first. Dit doe ik omdat het aantal mobiele website bezoekers enorm gestegen is de afgelopen jaren en alleen maar zal blijven stijgen. Dit houdt in dat veel van jouw bezoekers niet eens op je desktop versie van je pagina terecht zullen komen. Hou er hoe dan ook rekening mee dat jouw pagina goed functioneert op een mobiel scherm.
  • Test je pagina: staat je pagina live? Test deze dan bij een aantal mensen die in je doelgroep vallen. Welk gevoel krijgen ze als ze op je salespage komen? Is alles duidelijk? Evalueer ook als je pagina een tijdje live staat. Wat gebeurd er op je pagina? Gaan bezoekers over tot aankoop?
  • Doe wat bij je past: elk bedrijf, elke ondernemer en elke dienst of product is weer anders. Kijk daarom goed naar wat bij jou en je bedrijf past.


Ik hoop dat je zo een duidelijk beeld hebt gekregen waar een goede salespage aan moet voldoen. Kun je toch wel wat hulp gebruiken? Dan help ik je natuurlijk graag. Boek dan hier een Website Sessie waarin we jouw pagina helemaal onder de loep nemen. Of neem contact op als je jouw nieuwe salespage wilt laten bouwen.

website laten maken amstelveen

Hi, ik ben Kim.

Een goede website hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Of duur. Met Studio Kita wil ik een goede website haalbaar maken voor elke ondernemer. Zonder gedoe, zonder stress. Zodat jij snel live kan en online beter zichtbaar kan worden.

Instagram